logo

Sådan skaber I banebrydende brainstorms

Brainstorms… Spild af tid, eller banebrydende for jeres forretning?

Denne artikel giver dig input til, hvordan I kan stoppe med at spilde jeres tid på brainstorms, der ikke virker. del gerne artiklen for at sprede budskabet.

Jeg har hørt en historie, som er sjov og samtidig giver stof til eftertanke. Den vil jeg gerne dele med dig.

Der var ham her manden fra Jylland, lad os kalde ham Lars. Lars havde mødt den sødeste pige fra København. Efter noget tid, mener Lars, at det er tid til at introducere hende for familien.

Lars har den sødeste mor, som for alt i verden gerne vil gøre det bedste indtryk på sin søns store kærlighed. I flere dage op til besøget, sørger hun for, at hver eneste detalje er helt perfekt. Også maden skal være perfekt – men hvad pokker serverer man for sådan en Kjøvenhavnerpige? Hun er nok ikke lige typen, der spiser skamkogt gris med sovs i skiver.

I Føtex finder Lars’ mor en bakke med Sushi – “det ser sgu fancy ud det her – det snupper vi”, tænker hun.

Lars’ mor er nu helt klar til, at de kommer, og hun glæder sig til at vise, at man altså godt kan være fremme i træskoene, selvom man kommer fra Sønderjylland. Inden middagen står hun og kigger på det her sushi og undrer sig over, at der ikke er nogen vejledning til tilberedning. “Det er laks” tænker hun “det skal i hvert fald have 20 minutter på 200 grader, så mon ikke også resten skal det.”

Jeg kan faktisk ikke huske, hvor jeg har hørt denne fantastiske historie, men det sjove er, at man finder ret mange som Lars’ mor ude i erhvervslivet. Der er ingen tvivl om, at det er de bedste intentioner, der ligger bag, og at det jo bliver gjort i en tro på, at det er den rigtige måde at gøre det på.

Men hvis du ikke føler, at jeres brainstorms sådan rigtig rykker, så skulle I overveje om i måske gør samme fejl som Lars’ mor?

Vores hjerner arbejder i mønstre, så hvis jeg siger “sten.. saks…” så siger du “papir”, og hvis jeg siger Mallorca, så starter jeg en tankerække hos dig fra dengang, du selv var dernede.

Sådan er det også, når vi brainstormer, og den fejl de fleste begår er at beskrive en udfordring, og så bede om idéer, der løser udfordringen.

Det giver følgende tankemønster:

ideudvikling_metode1

Problemet er at vores hjerner, altid vil prøve at finde noget den kender, så de idéer/løsninger vi finder, er som regel noget der er set før.

Så længe du har de samme mennesker, og de samme input, så får du også de samme idéer. Det vil sige, at du har to muligheder. Enten kan du bytte menneskerne ud, og ellers kan du bytte inputtet ud.

For at skabe en effektiv brainstorm er det vigtigt at have noget input, der lader nye ideer springe ud som små buketter, og først senere sætte dem i relation til målet. På den måde leder din hjerne ikke efter løsninger, der er set før.

ideudvikling_metode2

Ud over at I får mange flere ideer, end I plejer, giver det jer også idéer, som I ikke plejer at få, og det er essentielt hvis man ikke bare vil gøre som de andre.

En brainstorm bør være en eksekvering af et tilrettelagt forløb, hvor der selvfølgelig skal kunne navigeres undervejs. Hvis I ikke har tænkt et forløb med jeres brainstorms, er der store chancer for, at I får bagt sushi.

Jeg giver gerne en kop kaffe og en snak om, hvordan I kan bruge jeres medarbejdere og kunder til at bryde med standard-idéer.

Vil du læse mere om brainstorms, så læs mere her:

https://nakedgoat.dk/brainstorms/

//Dan Ravn, idéfacilitator

nakedgoat.dk // ide@nakedgoat.dk // Tel. 5050 7063

 

word_of_mouth_arbejdsark

Vil du være sikker på ikke at gå glip af inspiration, der hjælper dig forrest, når I skal knytte stærkere bånd til jeres kunder, udvikle jeres produkter, eller skabe stærke brands?

Få tilsendt inspiration, værktøjer og andre brugbare idéer fra Naked Goat direkte i din indbakke.

Når du tilmelder dig mine artikler, får du ud over mine ugentlige artikler, nogle arbejdsark du kan bruge til at skabe et overblik over jeres kundeoplevelse, så I kan gå fra slatten service til WAUW.