logo

Provoker dig selv – eller bliv glemt!

Naked_goat_innover_dig_selv

Provoker dig selv – eller bliv glemt!

Denne artikel giver dig forhåbentlig et kærligt spark i røven. Like eller kommentér den gerne på LinkedIn for at sprede budskabet 🙂

Selvom jeg er opvokset i en lille by i Sønderjylland, hvor “jamen det er da ok” er begejstringsniveauet, når banebrydende innovation hjælper os i hverdagen, skal man ikke undervurderer den værdi, der ligger i at have produkter, kunderne taler om.

Jeg husker tydeligt, da jeg fik min første telefon, der kunne skrive SMS’er. HOLD NU OP hvor var det den bedste opfindelse i hele verden for en som mig. Pludselig var der en kanal til alt det, jeg, som genert teenager med blege ben, dobbelt togskinner og bumser i hele krydderen, ikke turde sige højt.

Jeg har stadig blege ben, men både togskinner, bumser og begejstringen for tekstbeskeder er forsvundet. I dag er tekstbeskeder en feature, jeg tager for givet.

I 2013 var jeg på en arbejdsplads uden frokostordning, hvilket betød rigtig mange ture i Netto på den anden side af gaden. Stort set hver uge skulle man enten tage noget med for en kollega, og ellers bad man selv en kollega om at tage noget med for en.

Nu var det jo ikke ligefrem, fordi en bankoverførsel kræver, at man står i kø i flere timer bag en mand, der lugter af en blanding af tis og sur pibetobak. De fleste havde trods alt netbank. Alligevel var det kropumuligt at opdrive håndørene rundt omkring. Så kom MobilePay. TAK!!!!! Du milde, hvor talte jeg (og alle andre) meget om MobilePay.

I dag har jeg det lidt med MobilePay, som jeg har det med tekstbeskeder. Det er der bare. MEN – de bliver jo ved, de smarte mennesker hos Danske Bank. I januar var jeg i Berlin med to venner, og i februar var jeg på skiferie med min kæreste og nogle andre venner. Til det har formål, har de lavet en app der hedder WeShare, hvor man hver især løbende taster udgifterne ind, og ét swipe, så er alt udlignet, og alle har betalt lige meget. Bum.

Nu skal det på ingen måde lyde som en lang reklame for Danske Bank overhovedet, men de har bare fat i den lange ende, fordi de bliver ved med at udvikle deres produkter, så jeg bliver ved med at blive begejstret.

Og faktum er: Vi taler KUN om produkter/ydelser af to årsager:

#1 Fordi det ikke lever op til det, vi havde forventet

Eksempel: I 2005 skiftede jeg teleselskab. Uheldigvis var der INGEN dækning overhovedet i min lejlighed, og da jeg ringer til deres kundeservice og spørger, hvad jeg skal gøre, siger han: “Jamen, kan du så ikke bare gå ned på gaden, hvis du skal ringe?” Den historie har jeg fortalt rigtig rigtig rigtig mange gange – knap så god reklame for teleselskabet.

#2 Fordi det overstiger vores forventninger, eller løser et problem som ikke har været løst før

Eksempel: Senest – WeShare. Jeg har nok fortalt de første 300 gange til venner og bekendte, hvor fedt jeg synes WeShare er, og hver gang jeg hører om nogle venner, der skal rejse sammen, fortæller jeg begejstret, at de skal hente WeShare – VIRKELIG god reklame for Danske Bank – og helt gratis vel at mærke.

Til sidst er der alt det, der “bare” fungerer. Det taler vi aldrig om. Aldrig! Hvornår har du sidst siddet på en cafe med en ven i indre by og sagt. “Jeg bliver simpelthen nødt til at vise dig noget Jørgen – der er faktisk sådan en rimelig middelmådig dækning på min telefon – se… 3 ud af 4 streger – det er sgu da meget godt!

Hvis ikke vi bare vil glemmes eller falde ind i mængden, bliver vi nødt til at provokere vores tilgang, og den måde vi ser vores produkt på.

Når jeg arbejder med mit eget produkt, eller brainstormer om andres, har jeg designet dette framework

hjul

Det ser simpelt ud, men som du kan se, kører det i en uendelig ring. Hver gang vi forbedrer vores produkt, bør vi faktisk redefinere selve produktet, og det er her, de fleste giver op!!

MobilePay er rigtig dygtige til hele tiden at redefinere deres produkt, og derfor tror jeg også, at vi kan forvente, at det om nogle år, er meget mere end pengeoverførsel.

Hvad end dit produkt er software, et fysisk produkt, eller konsulentydelser, hvad kan du så gøre for, at dine kunder går fra at være tilfredse kunder til at være begejstrede ambassadører? Hvad er det for en feature, kommunikation eller oplevelse, du kan skrue på, for at dit produkt ikke bliver bare synker i med hverdagen?