logo

Tænk ud af boksen og skil jer ud fra jeres konkurrenter

SKILLER I JER (NOK) UD?

For at par måneder siden var min kæreste og jeg inviteret til et cocktailparty hos en god ven. Min kæreste havde nogle uger forinden (til lejligheden) købt et VIRKELIGT lækkert italiensk jakkesæt, hos en af de finere forretninger her på Frederiksberg. Farven var dyb marineblå og havde et virkeligt eksklusivt look.

Da vi ankommer til cocktailpartyet bemærker og kommenterer alle gæster mit jakkesæt, men “overser” min kærestes.

Efter lidt tid kigger min kæreste lidt bedrøvet på mig og spørger “hvorfor er der slet ingen, der lægger mærke til, at jeg har fået et nyt jakkesæt?

Uanset om det er privat eller professionelt, så har vi en forventning om, at alle andre oplever verden ud fra vores navle.

Min kæreste havde naturligvis en forventning om, at alle gæsterne ville lægge mærke til “forandringen” (ligesom de fleste virksomheder bilder sig ind, at der er en kæmpe forskel på dem og deres konkurrenter.)

Problemet var bare, at jeg også havde været ude og købe et nyt jakkesæt. Og i modsætning til alle andre, havde jeg bevidst fravalgt den smukke marineblå og fået syet et sæt i turkis.

Hvis vi vil skille os ud, skal vi som tommelfingerregel lede efter de steder, hvor konkurrenterne er ens, og så gøre noget andet.

Hvis alle kæmper om den samme plads, drukner vi i støjen, så hvis vi vil skille os ud, nytter det ikke noget, at vi er marginalt bedre end de andre.

Jeg bliver for eksempel jævnligt ringet op af forskellige teleselskaber (sikkert ligesom dig), der ihærdigt prøver at lokke mig til at skifte. De sidste tilbød mig en ny iPhone 8 for kun 1000 kr. Og ja – det kan da godt være, at de skiller sig ud ved at tilbyde den til 1000,- i stedet for 1200,- som deres konkurrenter måske gør, men det gør INGEN forskel for mig eller for min oplevelse.

Dér, hvor man virkelig har mulighed for at skille sig ud, er der, hvor de andre er “stille”. Så hvor er det jeres konkurrenter IKKE gør noget?

Jeg gav mig selv en udfordring for et halvt år siden. Jeg ville finde det sværeste kontaktpunkt, og gøre noget anderledes end mine konkurrenter. Det blev til fakturaen.

INGEN gør et nummer ud af at sende en faktura, og derfor besluttede jeg mig for at gøre det til en “oplevelse”, at modtage en faktura fra mig.

Det endte med et koncept, hvor jeg sender en papkasse med en helium-ballon, der svæver op med fakturaen når man åbner kassen, I bunden af papkassen er snoren forbundet til en lille æske chokolade.

Og ja, det er et stort nummer at gøre ud af en faktura, MEN, til gengæld tror jeg godt at jeg tør at sige, at jeg er den ENESTE i Danmark… og måske endda den eneste i verden – der formår at få jubel-mails, når jeg sender en regning til en kunde.

Jeg gør det selvfølgelig ikke på en regning på en bog, eller andre små beløb. Men når jeg sender en faktura med en ballon, får jeg enten en email, en SMS, eller et opkald, med en begejstret kunde i den anden ende – og hvor mange kan lige prale med det?

Dette er for eksempel responsen for en faktura jeg sendte tidligere på ugen:

IMG_3013

Mit bedste råd er altså, at begynde at lægge mærke til, hvad jeres konkurrenter IKKE gør.

Jeg holder blandt andet selv foredrag, og derfor tager jeg selvfølgelig også selv ud og hører foredrag. Men jeg i stedet for at sammenligne mit med andres, leder jeg efter det de andre ikke gør.

Vi har alle evnerne til at tænke ud af boksen, så derfor har vi ingen undskyldning for bare at gøre det samme som alle andre.

//Dan Ravn, Idéfacilitator og foredragsholder

Jeg har arbejdet professionelt med idéudvikling i mere end 18 år. Jeg faciliterer brainstorms og holder foredrag, der gør det nemt for virksomheder at tænke nyt.

Kunder: Novozymes, Novo Nordisk, Coloplast, Arriva, Nilfisk, Arbejdernes Landsbank, DSR, PNO