logo

Smider I jeres tid i lokummet?

Smider I jeres tid i lokummet?

Når et team eller virksomhed har en udfordring eller et udviklingsønske, tænker de fleste “Lad os brainstorme”.

Teamlederen står klar ved en flipover. Problemstillingen står skrevet i midten. De spidse sko er pudset og teamlederen har fuldstændig sprængt rammerne ved at skrive alt i pink.

Lyder det bekendt?

Intentionen er den bedste i verden, og de fleste går højst sandsynligt opløftet fra mødet, og tænker “Det var sgu da ok – vi kan jo godt, når det kommer til stykket”.

MEN. Hvordan er fordelingen af hvem der bidrog? Og hvor innovative var idéerne i virkeligheden?

Ved traditionel brainstorming, har vi altid ham, der bare aldrig kan få nok af at høre sin egen stemme. Lad os kalde ham Helge. Så er der Mona Mus, der piber lidt engang imellem, og til sidst Gert Genert, der bare håber, at det hele snart er overstået.

Som regel ser landskabet nogenlunde sådan her ud:

den_traditionelle_brainstorm

Som den skarpe læser selvfølgelig har gættet, behøver Helge jo ikke deltage i en brainstorm, for at få sit arsenal af idéer ud i verden. Man har hørt dem alle 67 gange inden brainstormen.

Til gengæld går man glip af alle de guldkorn, som de andre brænder inde med, ikke formår at udtrykke eller ikke tør sige højt – blandt andet fordi Helge brager hen over hele mødet.

Det svarer til at stille 14 af dine bedste medarbejdere bag en russisk bogholder og sige “Ja I forstår nok ikke så meget – men i det midste er I da med”.

Brainstorming er en disciplin der både skal læres. Rigtigt!. Og forberedes.

Brainstorms der ikke er forberedte og planlagte svarer til at tale russisk. Hvis man ikke forstår russisk vel at mærke.

En stor del af forberedelsen handler om at skabe et forløb, der kan få alle til at bidrage.

Her tre måder at få alle til at bidrage

1. Forberedelse
Bed alle deltagere finde én inspirationskilde INDEN brainstormen. På den måde bliver deltagerne eksplorative, og de begynder at “lede”. Det kan være en god idé at give eksempler på inspiration, så de ved hvad de skal lede efter. Men stop ikke her. Bed alle skrive hvilke elementer de bedst kan lide ved inspirationskilden, og hvordan man ville kunne bruge det i forhold til jeres udfordring.

2. Stilhed
Stilhed er efter min mening et af de vigtigste elementer, hvis man vil have alle til at bidrage. Man har brug for at tænke sig om, så det ikke bliver et kapløb om at komme først. Brug stilhed aktivt når I brainstormer.

3. Byg videre på hinandens idéer
Lav øvelser der bygger videre på idéer. På den måde behøver alle ikke at komme op med “grund-idéer”, men kan være med til at gøre dem endnu bedre.

________

Brainstorm som en pro!

Vil I lære Art Directorens hemmeligheder til at få bedre idéer, og vil I have “copy-paste-modeller” der kan implementeres i en hvilken som helst brainstorm?. Så er kurset “Brainstorm som en pro!” måske noget for jer. Læs mere om det her

//Dan Ravn, idéfacilitator