logo

Sådan får du en mere effektiv brainstorm

Sådan får du en mere effektiv brainstorm

Brainstorms er en af de mest anvendte teknikker i virksomheder, der gerne vil udvikle sig. Men der er stor forskel på udbyttet af brainstorms. Det vil jeg gerne ændre på!

Effektive brainstorms skal indeholde følgende elementer:

Naked_goat_effektive_brainstorms_liste1
En brainstorm skal ligesom alle andre processer planlægges. Det er ikke nok at have fri leg med gule sedler. Kun omkring 30% vil bidrage i sådan en proces. De resterende 70% vil enten bare følge med de idéer, der kommer på banen, eller sidde og kigge ned i jorden og tænke på kanelsnegle. Det er vigtigt at designe et program, der leder deltagerne igennem en proces, så alle bliver stimuleret og bidrager.

Naked_goat_effektive_brainstorms_liste2
Hvad gør I, når I går i stå? Hvem sørger for at skifte kurs, hvis det altid er de samme idéer, der kommer på banen, og hvem får idéerne til at vokse? Det er altafgørende for en god brainstorm, at der er en, der styrer processen. Hvis det er chefen, der står for enden af bordet, vil der med garanti komme et filter på de idéer, der kommer på banen, og det er ofte i disse halvtænkte og halvdårlige idéer, at den ægte innovation ligger.

Naked_goat_effektive_brainstorms_liste3
Det kan være svært at få et flow, hvis man bliver for få. Jeg anbefaler, at man er mindst fem personer. I en brainstorm er det vigtigt at få volumen på idéerne, og er man kun tre, bliver man alt for nemt enige om den første og ”bedste” idé.

Naked_goat_effektive_brainstorms_liste4
Lige børn leger bedst… men de kommer som regel også på den samme legeplads. Invitér derfor  altid nogle andre typer med ind i en brainstorm. Hvis I har nogle nøglekunder, I har et godt forhold til, så inviter dem med – bare den første time. Det kan være guld værd.

Naked_goat_effektive_brainstorms_liste5
Der er mange holdninger til, om chefen skal være med i en brainstorm. Jeg mener, det er afgørende. Både fordi det er dem, der i sidste ende skal købe ind på idéen, så det er vigtigt, at de har fået mellemregningerne. Samtidig skaber det en ”co-creation” (eller ”samskabelse om man vil) frem for, at de efterfølgende bare skal sidde som smagsdommere.

Brug dette som en tjekliste næste gang I holder en brainstorm, og så vil jeg til gengæld love dig, at I får nogle helt nye vinkler på tingene.

Næste gang fortæller jeg, hvorfor vi bliver nød til at provokere hinanden, og hvordan man kan gøre det uden at blive kaptajn-nej-hat.

Gå ikke glip af guldet!

Vil du være sikker, at du ikke går glip af guldkorn, der kan flytte jer frem i bussen, så tilmeld dig her og få inspiration direkte i din indbakke.

Ud over ugentlige artikler, får du også nogle arbejdsark, der kan hjælpe jer med at skabe endnu bedre kundeoplevelser

NakedGoat_kundeoplevelse_print-4

Vil du vide mere om idéudvikling hos Naked Goat, og om at skabe en idékultur, eller er du bare nysgerrig, så lad os drikke en uforpligtende kop kaffe

//Dan Ravn
Naked Goat

tlf 5050 7063
email ide@nakedgoat.dk