logo

Sådan bliver I bedre til at skabe sammen

Sådan bliver I bedre til at skabe sammen

Man kan sagtens finde masser af eksempler på, hvordan man brainstormer. Nettet bugner med dem. Det forudsætter bare to ting. 1: At man kan få idéerne. 2: At ens underbevidste usikkerhed ikke filtrerer dem fra.

Den ideelle brainstorm ser sådan her ud:

problem

Men når vi nu ved, at usikkerhed er vores største fjende, når vi brainstomer, er det i første omgang ikke så interessant at få medarbejdere til at gå fra A til B. Det interessante ligger i at designe, hvad der ligger mellem A og B. Det er faktisk dette arbejde jeg bruger mest tid på at designe, når jeg faciliterer brainstorms.

Ved at bryde idégenerering ned i mindre skridt, fjerner man usikkerhed, og skærper fokus.

Eksempel: Lad os sige, at I skal brainstorme på, hvordan I kan skabe stærkere relationer til jeres kunder.

Dette ville jeg eksempelvis bryde ned i disse 6 steps:

1: Find gode eksempler fra konkurrenter og andre brancher

2: Kolonne 1: Brainstorm over ord og vendinger, der beskriver, hvad det “hjælper” dig med / sparer dig for / guider dig til eller hvad det nu er det gør.

3: Kolonne 2: Brainstorm over ord der beskriver de følelser, det sætter i gang hos dig

4: Find de tre vigtigste ord fra hver kolonne og oversæt dem til netop din branche. Et ord som ”convenience” kan i en branche være lig med tidsbesparende og i en anden branche være lig med færre valg. Men få skrevet dem ned.

5: Du har nu to kolonner med tre ord/sætninger i hver. Én der beskriver servicen, og én der beskriver en følelse. Det giver 9 kombinationsmuligheder. Skriv hver kombination ned på hvert sit stykke papir

6: Først nu starter brainstormen så. Gå ét ark igennem ad gangen, og brainstorm ud fra den givne kombination.

Gå-hjem-møde: “Idékultur på arbejdspladsen”

Vil du inspireres, skubbes og forstå, hvordan vi får bedre idéer, så book mig til et gå-hjem-møde, hvor jeg kommer ud i jeres virksomhed. I får konkrete eksempler og snuser til teknikker, der åbner jeres øjne for, hvad et enkelt ord kan betyde for co-creation.

I kommer til at lære:

> Hvordan fungerer vores hjerne, når vi skal få nye idéer
> Hvilke rammer skal der være for, at innovation kan vokse
> Hvordan kan man fremprovokere nye idéer
> Hvordan kan ét enkelt ord gøre en kæmpe forskel, når I skal skabe idéer sammen.

Varighed: 1 time
Pris: 5000,-  ekskl. moms og kørsel
Pris for personer på inspirationslisten: 2500,- ekskl. moms og kørsel
Sted: Hos jer, eller på Vesterbrogade 26, København

Hvis du vil booke mig til et gå-hjem-møde, så send en mail til ide@nakedgoat.dk eller ring på 5050 7063

Vil du ikke gå glip af guldkorn, der kan bringe dig frem i bussen?

Tilmeld dig inspirationslisten, og få tilsendt inspiration, værktøjer og andre brugbare idéer fra Naked Goat direkte i din indbakke.

Når du tilmelder dig mine artikler, får du ud over mine ugentlige artikler, nogle arbejdsark du kan bruge til at skabe et overblik over jeres kundeoplevelse, så I kan gå fra slatten service til WAUW.

Vil du vide mere om idéudvikling hos Naked Goat, og om at skabe en idékultur, eller er du bare nysgerrig, så lad os drikke en uforpligtende kop kaffe

//Dan Ravn
Naked Goat

tlf 5050 7063
email ide@nakedgoat.dk