logo

Kreativitet er et mindset , som alle kan lære

Kreativitet er et mindset , som alle kan lære

Denne artikel tager op mod 4 minutter at læse – til gengæld kan den gøre dig markant mere kreativ. Uanset hvilken stilling du sidder i.

Når jeg fortæller, at jeg har arbejdet i reklamebranchen, primært som Art director, i mere end 18 år, siger de fleste – “Så må du godt nok være god til at tegne”.

Og, JA, jeg tegner da en del. Jeg har nemlig altid tegnet mine idéer som Art director, og i dag når jeg faciliterer brainstorms og holder kurser i idégenerering, tegner jeg også meget – mest fordi jeg ikke kan lade være.

Bare for at vise hvilket kreativt geni jeg er, når det kommer til at tegne, så vil jeg her vise dig en af de ORIGINALE tegninger fra en international tv reklame, jeg har lavet for Carlsberg.

tegning

Som du nok kan se, tegner jeg som en to-årig med asfalteksem på alle fingre.

Til gengæld tror jeg heller ikke, at Carlsberg valgte det bureau, jeg var hos på grund af mine tegne-egenskaber… Eller det håber jeg i hvert fald ikke – for så er de godt nok blevet skuffet.

– Det er et brændende kloster, hvis du ikke kan se det!

Jeg møder rigtig mange, der forventningsfuldt spørger: “hvordan udtrykker du din kreativitet?”

“Mest når jeg klipper negle” får jeg altid lyst til at svare. For jeg har ikke en udtryksform, og det skuffer de fleste. Jeg tager hverken billeder, maler, eller støber ugenkendelige dyr i beton. Jeg tænker. Min kreativitet er mine tanker og mine idéer.

Min kreativitet bliver selvfølgelig anerkendt, fordi jeg har en kreativ titel, og fordi jeg arbejder med idégenerering. Men hvad med ham eller hende, der arbejder som sagsbehandler hos kommunen, i kundeservice hos et teleselskab eller som HR direktør i et IT-firma – bliver de anerkendt for deres kreativitet?

Højst sandsynligt ikke. For de og deres kolleger glemmer, at kreativitet er et mindset og ikke en kunstart.

De glemmer, at de faktisk er kreative, når de løser problemer på nye måder. Og at de er kreative, når de gentænker arbejdsrutiner og dermed skaber et bedre arbejdsmiljø.

Kreativitet er et mindset.

Så hvordan udvikler man sit kreative mindset? 

Simpelt. Stil bedre spørgsmål. De idéer, vi får, er en afspejling af de spørgsmål, vi stiller.

Hvis du spørger “Hvordan får vi gladere kunder?” kunne et klassisk svar være: “Vi skal have kunden i centrum”. Men… “kunden i centrum”….folk burde få brækket en finger, eller som minimum en negl, hver gang de siger “kunden i centrum”.

For hvad er det PRÆCIST, jeg skal gøre i morgen, som jeg ikke allerede gør i dag, bare fordi vi nu siger “kunden i centrum”?

Men egentlig er det jo vedkommende, der stiller spørgsmålet, der burde få en over nakken. For det er jo ham eller hende, der er ansvarlig for de svar, der kommer. Det var jo vedkommende, der formulerede et spørgsmål så åbent og intetsigende.

Så næste gang du skal stille spørgsmål, vil jeg gerne give dig et fif. Helt gratis. …eller… næsten.

For som tak håber jeg, at du vil like min post, skrive “tak” i kommentarfeltet, dele den i dit netværk, eller måske endda alle tre ting, for hvis du følger denne formel, vil du med GARANTI, få langt flere idéer end du plejer. Og det er et like værd.

SÅDAN STILLER DU ET GODT SPØRGSMÅL:

Her er formlen for gode spørgsmål:

[HV-spørgsmål] + [håndgribeligt element] + [situation]

_________

Forklaring af formlen:

[HV-spørgsmål] = Hvad, hvor, hvorfor, hvornår, hvordan etc.

[håndgribeligt element] = Noget konkret. Eksempel: “overrask”, “få kunden til at tale om os”, “vores top 10 kunder”, “noget uventet” etc.

[Situation] = En situation så konkret som muligt. Eksempel: “første gang de møder os”, “når vi sender en faktura”, “når de har fødselsdag”, “når de afslutter et køb” etc.

_________

Så i stedet for at spørge “Hvordan får vi gladere kunder” kunne man spørge:

> Hvad kan vi gøre for at overraske kunden, første gang de møder os?

> Hvordan kan vi få folk til at tale om os, når vi sender en faktura?

> Hvad kan vi gøre for vores top 10 kunder, når de har fødselsdag?

> Hvordan kan vi overraske vores kunder på en varm sommerdag?

… Jeg kunne blive ved, og jeg tør godt vædde på, at du med denne metode, vil få flere brugbare idéer, end du plejer.

Når du bruger formlen til at stille spørgsmål, bliver dine spørgsmål meget mere konkrete, og jo mere konkrete, jo nemmere er det både for dig selv, og for dine kolleger at få idéer.

Kreativitet er så meget mere end det årlige “lad-os-tænke-ud-af-boksen-seminar”. 

Kreativitet er i lige så høj grad, når du lige står ved kaffemaskinen og snakker med en kollega, eller når I holder møde, og emnet falder på kundeservice, eller når du får en sur kunde i røret.

Kreativitet er en af de vigtigste færdigheder uanset din jobtitel.

Så selvom du går i ternet skjorte, H2O klipklapper og bliver en lille smule tændt, når du åbner et excel-ark, så er kreativitet en lige så stor en del af din hverdag som af alle andres.

Vil du vide, hvordan I kan bruge kreativitet på jeres arbejdsplads, så book mig til et foredrag I jeres virksomhed. LÆS MERE OM FOREDRAG HER

___________________

//Dan Ravn, Idéfacilitator

nakedgoat.dk // ide@nakedgoat.dk // Tel. 5050 7063