logo

Hvordan oplever andre jeres brand?

Hvornår har du sidst set dig selv i spejlet?

Denne artikel giver dig input til, hvad I kan gøre for at få jeres værdier til at brænde igennem, så de rent faktisk når ud til jeres kunder.

Vil du prøve noget sjovt?

1: Find en butik eller en virksomhed

2: Besøg virksomheden og skriv din oplevelse ned

3: Gå ind på deres hjemmeside og læs deres vision/mission (eller THE WHY, hvis de har hørt om The Golden Circle)

4: Sammenlign de to

Jeg har en rigtig god ven, der som så mange andre er single, og derfor har en online datingprofil. Han fortæller de sjoveste historier, når han har været på date. For noget tid siden foreslog han, at der burde være et datingsite, hvor det ikke var en selv, der havde skrevet sin profiltekst, men derimod dem man tidligere havde været på date med.

Jeg husker selv dengang, jeg var single, og sad og bladrede datingprofiler igennem.

“(K)ærlig, sjov, pæn…. bla bla bla bla”

Det lyder sgu da meget godt, tænker man. Billedet er godt nok taget i modlys, men det lover virkelig godt – vi skal da mødes.

To timer senere på hovedbanegården kommer en Quasimodo-lignende skikkelse haltende hen imod en, imens savlen løber ned at begge kinder “Hej – du må være Dan…”

Det er præcis det samme jeg oplever med langt de fleste virksomheder. Måske knap så meget savl ned af kinderne, men forskellen på det de tror og siger om sig selv, og det man oplever som kunde.

Hvis man som virksomhed har defineret, at ens differentiering er noget så generisk som “kundeservice i øjenhøjde”, så skal man dælendytme, kunne pege og sige “se selv” – og det er uanset, om det er mødet i en fysisk butik, eller om det er et aggressivt retargeting-banner.

Én ting er, at stort set alle virksomheder skriver nøjagtigt det samme. Det har jeg faktisk ikke noget problem med, for der er alligevel ingen, der læser deres vision. Men hvorfor er der ingen der gør det?

Jeg har faktisk en ret god idé om hvor det går galt

Små virksomheder er som regel mere synkroniseret mellem deres “WHY” og det kunden oplever. Passionen, drivet og lysten til at ændre verden oser ud over hele bulen.

Det er når virksomheder vokser at det går galt. Nu har jeg jo selv været ansat igennem mange år, og det klassiske er, at der sidder en ledelse og beslutter sig for “Vi skal være den foretrukne leverandør inden for X”, og så går de ud til medarbejderne og siger “Vi har besluttet at vi skal være den foretrukne leverandør inden for X”

Men hvad betyder det for den 19-årige piccoline med glimmernegle og påsat hår? Hvad er det lige præcist hun skal gøre, når hun møder ind i morgen?

Det der grundlæggende går galt, er at medarbejder ikke ved hvad det betyder for dem, og hvad det er de skal gøre. De kan ikke mærke nerven i startegien, og tager den derfor heller ikke til sig.

Selvom man så har skrevet i en fin medarbejderhåndbog hvad det betyder, kommer det ikke til at slå igennem, for det er bare ord. Der mangler følelsen og energien for at man som medarbejder, kan udleve det på autentisk vis.

Hvis I gerne vil have jeres medarbejdere til at være autentiske, bliver I nød til at lade dem komme i proces, og selv opdage hvad det betyder for dem og deres arbejde.

Man kan ikke bare fortælle medarbejderne, at de skal være “udfordrende”, for jeg er ret sikker på, at “udfordrende” ikke betyder det samme for den 19-årige piccoline, som det gør for Læder-Lars nede fra lageret.

Brug én dag sammen med jeres medarbejdere.  Lad dem være medskabere på hvad jeres strategi betyder for lige præcis deres arbejdsområde. Når I siger, at I vil være de sejeste i branchen, hvad betyder det så for lille Erna, der sender regninger ud. Og når I siger, at I vil overraske jeres kunder, hvad betyder det så for piccolinen, næste gang hun skal servere kaffe.

Det skal ikke være lange processer med dræbende PowerPoints, men et rum hvor I sammen omsætter jeres brandværdier til handling.

Er du nysgerrig?, så læs mere her