logo

For lidt brainstorm giver leverpostejs-ideer og dårlig mave

Naked_goat_effektive_brainstorms

For lidt brainstorm giver leverpostejs-idéer og dårlig mave

Denne artikel giver dig inspiration til at afholde mere effektive brainstorms! Like eller del den på LinkedIn for at sprede budskabet 🙂

For to måneder siden startede jeg mit firma Naked Goat, og jeg har været så heldig, at rigtig mange virksomheder viser interesse for at bruge deres medarbejdere og kunder til at udvikle deres forretning. Det betyder, at jeg de sidste par måneder har drukket rigtig meget kaffe.

48 kaffemøder er det blevet til på 2 måneder. SHIT det er mange. Det interessante er, at der er begyndt at tegne sig et billede. Ikke et af de her billeder, man snobbet står og betragter med et glas overbetalte bobler i hånden på en eksklusiv udstilling. Mere som den tegning man får af sin kollegas datter med ellevetaller og influenza – ”næhh… en lilla streg… den er vel nok… flot…” på min Moleskin-mappe.

Det uhyggelige billede, der går igen hos rigtig mange, er, at de ikke idéudvikler særlig effektivt. Ingen brainstorms hvor man rent faktisk får noget ud af det, ud over en væg beklædt med gule sedler… ingen medarbejderinddragelse… ingen vi-vil-være-de-fucking-bedste… ingen kundeinddragelse… faktisk ingen. verdens. ting.

Eller det passer ikke – rigtig mange kommer med det, de mener, er det store trumfkort “jamen vi snakker jo løbende om det”, og ”vi har jo strategidage hvert halve år”.

Nu skal jeg slet ikke sige noget dårligt om “snakke-løbende-om-det” overhovedet. Altså ud over at jeg synes det er ineffektivt og som regel afviklende i stedet for udviklende, men ellers er det da rigtig fint!

Ej ok – det er selvfølgelig ikke fair, for dialog er GULD værd. Men rigtig ofte ender ”løbende dialog” med:

  1. En lille lukket gruppe af mennesker med alt for ens perspektiver
  2. Rigtig mange møder om et emne uden at afsøge de større muligheder
  3. For mange holdninger uden man får landet idéer, der rent faktisk kan flytte noget
  4. Mavefornemmelser frem for viden

Lur mig om ikke der er en sammenhæng mellem ovenstående og innovationen på en arbejdsplads. Alt for mange sidder med en naiv tro på, at deres service eller produkt er helt unikt. Det er lige præcis derfor at vi som forbrugere er blevet til illoyale tilbudsjægere, der er til fals for to biografbilletter, når vi skal købe en bil til en kvart million. Meget få virksomheder formår nemlig at skabe så stærkt et bånd til deres kunder, så de går fra at være en tilfreds kunde, til at være en ambassadør, der giver meget mere værdi end man nogensinde kan annoncere sig til.

Det største problem med løbende idéudvikling er, at man bliver en alt for hård dommer når man “bare” præsenteres for en idé. Det er ikke for at pege fingre – for jeg er ikke et hak bedre selv. Hvis der kommer en til mig og spørger “Hvad synes du om dette”, så sætter min hjerne lige præcis 4 sekunder af til at vurdere idéen, og så kommer der ellers, hvad jeg mener om det. Desuden ligger der en kanelsnegl og gør sig til nede i kantinen, og mon ikke jeg lige skal snakke et alvorsord med den, inden jeg skal til møde om en halv time.

Hvis man derimod kommer og spørger mig, om jeg har lyst til bruge en time på at brainstorme (og det ikke bare er fri leg med gule sedler vel at mærke), så er det en hel anden sag. Så går min hjerne i gang med at producere idéer, afsøge muligheder, tænke ud af boksen, bryde vaner og fremprovokere innovativ idéudvikling.

Så næste gang du skal gøre jeres produkt endnu bedre, knytte tættere bånd til dine kunder eller få dine kunder til at fortælle andre, hvor fantastiske I er, så spark leverpostejs-idéerne til side og følg min guide til en mere effektiv brainstorm.

Du finder den ved at >> KLIKKE HER