logo

Design mere effektive brainstorms

Sådan_planlægger_du_en_brainstorm

Inddrag medarbejderne, men spild ikke deres tid!

Denne artikel hjælper dig med at designe dine brainstorms, så du ikke spilder din egen og medarbejderes tid. Like og skriv gerne en kommentar på LinkedIn for at dele budskabet, et tak, et hej, en tommel – anything goes 🙂

De første mange år af min skolegang var spild af tid. For alle parter. Mine lærere var en skøn blanding af livstrætte kvinder, der kunne få selv Ole Henriksen til at snippe en pulsåre og mænd der mente, at ydmygelse og straf måtte være vejen til god læring.

Jeg var nok heller ikke den nemmeste dreng i virkeligheden. Kombinationen af genert, stædig og hysterisk, er nok næppe den bedste grobund for faglig læring.

Jeg var rimelig gennemsnitlig med et snit på 9, men alt var lært igennem gentagelse. Fuldstændig blottet for grundlæggende forståelse – bare ren udenadslære.

Da jeg senere var i gang med min uddannelse, som grafisk designer, fik jeg en underviser i flash-programmering. De færreste brød sig om ham, fordi han altid lugtede af hash og armsved. Det var også irriterende, men jeg var ligeglad, for han forklarede mig ting, så jeg kunne mærke dem. Det gav mening. Og for første gang nogensinde begyndte jeg selv at tænke videre.

Den store forskel var, at han ikke fulgte lærebøgerne. Han lavede sine egne analogier, og netop derfor kunne han bryde det ned og gå i detaljer med del-elementer, hvis man ikke var helt med. Som den første lærer nogensinde kunne man udfordre ham ud uden at få svaret “Sådan er det bare”. FEDT!

Og her ligger faktisk den største læring i mit liv. For jeg er blevet sindssygt dygtig til netop det. At bryde ting ned og give det en ny forståelse.

Det er nok også derfor, at jeg nu har arbejdet professionelt med idéudvikling i 18 år. Jeg har altid kunne få øje på, hvordan man kunne bryde problemstillinger ned, for så at kunne brainstorme ud ad forskellige retninger.

Men. Når jeg så ser på, hvordan virksomheder brainstormer, er det som at blive teleporteret tilbage til 4. klasse. Chefen der begejstret har fundet en brainstormmetode på nettet, har nu stillet sig for bordenden, og kan ikke forstå, hvorfor der ikke vælter ud med banebrydende idéer. Det burde der jo ellers ifølge eksemplet på nettet, men alt der kommer er set før.

Det svarer til, at jeg ville bede 100 mennesker om at brainstorme på ordet “Cowboy”. Jeg ville med garanti også få præcis de samme ord på alles lister. Pistol, hat, lasso, hest etc.

Det er ikke nok bare at brainstorme. Det er helt afgørende, at du designer en brainstorm. Man kan ikke bare finde en metode og så kører det. Der skal være et forløb der hænger sammen, og hele tiden bygger videre, på det man har i forvejen. Du ville jo heller ikke google “marketing strategi” og så bare blindt følge den. Ville du?

Når jeg designer brainstorms for virksomheder, bruger jeg næsten dobbelt så lang tid på at designe forløbet, som jeg gør på at afholde selve brainstormen.

Jeg har lavet et koncept, som jeg plejer at følge – det ser sådan her ud:

Definer -> Provoker/inspirer -> Bryd ned -> Forbind punkterne

Definer: Måden man definerer en problemstilling, er helt afgørende for hvilke idéer man får. Hvis jeg bad dig om at brainstorme på “vaskehal”, ville jeg få en lang (kedelig) liste. Men hvis jeg ville bede dig om at brainstorme på “Bil Spa”, ville jeg helt sikkert få nogle meget mere spændende idéer. Tænk derfor over, hvordan du definerer udfordringen. Hvis du bare spørger “Hvordan får vi gladere kunder”, kan du lige så godt bruge tiden og pengende på hindbærsnitter.

Provoker/inspirer: Det er altid en god idé at tage udgangspunkt i noget. Men at fortælle hvad en konkurrent har gjort, som mange gør, kan faktisk ofte være mere hæmmende end inspirerende, fordi man så vil fokusere på netop det, og dermed få svært ved at få andre idéer. Jeg plejer derfor altid at finde afsæt, der er inspirerende, men som ikke kan bruges direkte.

Bryd ned: Når man tager udgangspunkt i noget, der er inspirerende, men som man ikke umiddelbart kan bruge, bliver man tvunget til at bryde det ned i atomer, for at finde frem til essensen i idéen. Dette kan være en super givtig proces, som kan være med til at give rigtig mange nye idéer.

Forbind punkterne: Nu har man fundet frem til essensen, handler det “bare” om at finde ud af, hvordan det ville det se ud i ens egen verden.

Et eksempel fra den virkelige verden.

For nogle måneder siden besluttede jeg mig for at afprøve et eksperiment. Jeg ville finde det kedeligste touchpoint, jeg har med mine kunder, og gøre det til en WAUW oplevelse…

Fakturaen. Den mest nederen ting at modtage som kunde. Mit mål var at få mine nye kunder til at reagere (positivt vel at mærke), når de modtog min faktura.

Min “provokation” var, at jeg skulle finde noget fra Tivoli, der kunne gøre, at mine kunder blev begejstret.

Når jeg i dag sender en faktura, modtager jeg uopfordret enten en mail, en sms eller et opkald med en begejstret kunde i den anden ende. Her er blot to reaktioner:

“TAK! Sikke en fantastisk måde at modtage en faktura på – den bliver betalt med et smil :)”
Kasper Lynge, Novozymes

 

“Det er simpelthen den fedeste faktura, jeg nogensinde har fået!, Vores kontorfæller er også gået helt bagover af imponerethed :)” Katrine Palsby, Comparo

Vil du være sikker på ikke at gå glip af inspiration, der hjælper dig forrest, når I skal knytte stærkere bånd til jeres kunder, udvikle jeres produkter, eller skabe stærke brands?

Få tilsendt inspiration, værktøjer og andre brugbare idéer fra Naked Goat direkte i din indbakke.

Når du tilmelder dig mine artikler, får du ud over mine ugentlige artikler, nogle arbejdsark du kan bruge til at skabe et overblik over jeres kundeoplevelse, så I kan gå fra slatten service til WAUW.