logo

Brug din viden til at skabe innovation og byt plejer ud med hvad hvis

2018… og hvad så?

Ahhh… et nyt år. Et nyt kapitel. 2018 bliver året, hvor vi kommer i bedre form, lever sundere og vinder en million i lotto…

… og ellers så bliver det lige præcis som alle de andre år. Året hvor vi sætter nogle mål, som vi så kan droppe igen om et par måneder.

Jeg kan ikke tælle, hvor mange gange jeg har stået kl. ti minutter i tolv i en vindstyrke 12 brandert og højrøstet proklameret, at jeg nu tænder min allersidste cigaret, for så 2 dage senere at stå som en anden junkie og ryge i smug, alt imens jeg prøver at overbevise mig selv om, at det jo bare lige er den ene cigaret – så stopper jeg jo igen.

Vi bilder os ind, at det er nemmere at starte noget nyt på mandage, ved årsskiftet, eller når vi skifter job. Men det er som regel en illusion, der hænger sammen med hverdagens buldrende godstog af vaner og indgroede tankemønstre, der banker igennem enhver form for afspærring. Når først toget kører, kan det virke uoverkommeligt at stoppe, og så føles det nemmere at vente til næste station.

Da jeg endelig stoppede med at ryge for 5 år siden, var det hverken på en mandag eller ved årsskiftet. Det var en helt almindelig søndag formiddag i november lige før alle julefrokosterne. Den værst tænkelige timing overhovedet. Men jeg har ikke røget så meget som ét hvæs siden. Det handler nemlig sjældent om timing, men mere om mindset.

I erhvervslivet navigerer vi efter samme princip. Vi lægger årsplaner og strategier. Vi sætter mål om at blive “Best in class”, og KPI’er vi kan slå hinanden i hovedet med, når ikke vi når dem.

Men hvad med at se på vores mindset? Selvfølgelig skal vi have mål og lave en strategi, der viser vejen. Men hvis vi har de samme mennesker, og vi har de samme input… så får vi sjovt nok også de samme idéer. Så hvorfor kigger vi ikke på, hvordan vi kan blive bedre til at tænke nyt. Bedre til at bryde vanetænkningen og til at bytte “plejer” ud med “hvad hvis”.

Tilbage i 2010 lavede IBM en global undersøgelse, hvor de interviewede CEO’s fra 60 lande og på tværs af 33 industrier. 60% af alle ledere valgte kreativitet som den vigtigste evne. Vigtigere end både integritet og globalt udsyn.

Alligevel halter langt de fleste virksomheder bagud på netop kreativitet, fordi det er pokkers svært at integrere i hverdagen, og fordi kreativitet er en uhåndgribelig størrelse, som mange derfor misforstår.

Rigtig mange kurser i kreativitet handler om at skabe “frirum”, hvor man kun har “ja-hatten” på, sjove øvelser hvor man skal krydse et æsel med et glas nutella, eller strategidage hvor man skal bygge sin strategi i LEGO-klodser. Undskyld mig. Men så kan jeg altså godt forstå, at en direktør har svært ved at få det integreret i en hverdag med deadlines, budgetter og barnets første sygedag.

Kreativitet handler ikke om at smide sin erfaring væk, og gå tilbage til 2. klasse.

Kreativitet handler NETOP om at bruge den erfaring, man allerede har og så sætte den sammen med noget andet, for på den måde at skabe noget nyt.

Og netop ved at sætte to elementer sammen, skaber man et kreativt arbejdsrum, der kan sætte rammen for at tænke nyt.

En god idé er at starte med få et overblik over hvilke elementer I har i forvejen, og hvilke elementer der kan være med til at inspirere jer. Her arbejder jeg med tre cirkler.

jer

JER: Her lister du elementer fra jeres forretning. Det kan både være produkter, værdier samt det I hjælper jeres kunder med.

Eksempler:Nemhed, tryghed, kompetenceudvikling, convinience etc.

kunder

KUNDER: Her lister du elementer fra din kundes verden. Det kan være de udfordringer de har i forhold til dit produkt, eller de vaner kunden har der kan have indflydelse på hvordan de bruger jeres produkt.

Eksempler:De har ikke tid, de synes det er for dyrt, det er for besværligt, de forstår ikke værdien af det, de mangler kompetencer, de bruger det forkert, de gider ikke sætte sig ind i det – det skal bare virke etc.

inspiration

INSPIRATION: Her lister du elementer der kan inspirere til at løse din problemstilling. Det kan både være teknologier, forretningsmodeller, metoder eller noget helt tredje.Det kommer helt an på hvad det er for en udfordring du prøver at løse. Tag ikke bare de åbenlyse. Ofte kan man finde meget inspiration ved at finde elementer der aldrig før er set i relation til ens udfordring.

Eksempler: Virtuel/augmented reality, cloud service, sociale platforme, apps, deleøkonomi, medlemsskaber, abonnement, betal med engagement, social selling, ambassadører, content marketing, gamification etc. 

Når de kreative cirkler er udfyldt, kan man gå på opdagelse, ved at tage to eller flere elementer fra de respektive cirkler, og ud fra dem begynde at brainstorme på eventuelle løsninger.

På den måde bruger man sin viden, men bliver samtidig provokeret ud i tanker man ikke før har haft, fordi man sætter sin viden sammen med nye elementer.

Jeg er 100% overbevist om, at alle virksomheder selv har potentialet til at udtænke banebrydende innovation, men det kræver, at rammerne bliver sat rigtigt fra starten.

Og her er det, at nytåret kan noget. Nytåret er nemlig der, hvor rigtig mange skifter job. Ud over det nye blod i virksomheden, har vi også troen på forandring, når et nyt år starter, og det giver os et vindue, hvor vi både har motivationen, kræfterne og lysten til at ændre.

KOM MED

D. 23. januar lancerer jeg en helt ny måde at arbejde med innovation på, og jeg har 4 (!) pladser tilbage til lanceringen, som jeg gerne vil forære væk. Det skal altså ikke koste dig så meget som en bøjet femmer at deltage, hvis du er heldig at få fingre i en ledig plads.

Lanceringen sker på Nørrebro, tirsdag d. 23. Januar 2018 fra 15-17. Hvis du ønsker at deltage, så send mig en mail på ide@nakedgoat.dk, så sender jeg et link med info og tilmelding.

Du kan læse mere om det nye innovationskoncept her: nakedgoat.dk/innovation

//Dan Ravn, Foredragsholder & idéfacilitator

Jeg har arbejdet professionelt med idéudvikling i mere end 18 år. Jeg faciliterer brainstorms og holder foredrag, der gør det nemt for virksomheder at tænke nyt.